fredag 14. mars 2008

Refleksjon om bruk av blogg i fag og klasse

Så var det da å svare på denne oppgaven om refleksjoner ved bruk av blogg i fag eller klassen. Jeg er jo da utdannet naturfagslærer så det vil bli med det utgangspunktet min refleksjon går ut ifra.

I et fag som naturfag hvor mye av undervisningen foregår i form av små og store ekskursjoner, forsøk og den tradisjonelle tavle undervisningen, kan en blogg være en flott måte å forene alle disse. Det kan skrives om temaene som det bli undervist i, som en form for oppsummering. Kjekt både for å holde kunnskapen oppdatert eller for elever som av ulike grunner kanskje gikk glipp av undervisningen. Ser for meg dette mest på ungdomsskolen og videregående, hvor det blir satt karakterer og krav til å være oppdatert stilles ovenfor elevene.

Det kan være moro å skrive og oppdatere om hva som foregikk på en ekskursjon eller i ett forsøk.
Rett og slett ha en blogg hvor lærere og elev kan formidle om det som har foregått i undervisningen i naturfag. Her kan det legges inn bilder, og andre elever og utenforstående kan kommentere arbeid og eventuelle resultater fra forsøk som blir lagt ut.

Ingen kommentarer: