fredag 25. april 2008

Publisering og vurdering via blogg og LMS

Hvordan kan mappevurdering være en positiv lærings- og undervisningsmetode?

Det som jeg først tenker på som positivt ved en slik undervisningsmetode er muligheten til å lære underveis i prosessen og at det ikke stopper ved første innlevering, men også fram mot en endelig levering. Det som kan være avgjørende for om mappevurdering vil være vellykket er også lærerens evne til å komme med læringsstøttende tilbake melding. Hjørdis Hjukse viser til i sin forelesning at forskning om vurdering synes det som læringsstøttende tilbakemeldning er bedre enn karakterer i underveisvurderingen. Og det er også viktig og skille mellom underveisvurderingen og en sluttvurdering.
Dessverre gikk tiden litt fra oss den fredagen H. Hjukse holdt gjesteforelesning, men de viktigste elementene fikk vi da med oss. Og ett av disse var at når det gjelder bruk av mappevurdering er det viktig at elevene vet hva som forventes av dem, og det kan også være fordelaktig at de også aktivt er med på å danne kriteriene. Jeg henviser her til H. Hjukse sine forelesnings notater; Kriteriene ved en mappevurdering må fokusere på det faglige innholdet. Hva oppgaven virkelig går ut på. Og med digitale mapper hvor det finnes utallige teknikker la seg blende av vakker fremleggelse. Dette er kriterier som må være satt opp på forhånd slik at eleven kan forholde seg til dette hele tiden. Læreren må klare å fungere som en veileder i bruken av mappevurdering, og veilede eller gi mulighet til å veilede eleven under hele prosessen.

Erfaringer jeg selv har med mappevurdering er som student. Og kjenner det fra den siden. Det har vært varierende hvordan dette har blitt brukt. Noen studier har det som hensikt, men klarer ikke helt å få det til. Det kan være at tilbakemeldingene har vært korte og lite motiverende, og gitt ett så uklart bilde i om kriteriene er oppnådd, eller at hensikten med å ha en vurdering til slutt har forsvunnet.


Hvilke tanker har jeg rundt publisering av arbeidstekster/mappetekster på åpne nett, som for eksempel Blogg, contra lukkede LMS som Fronter.

Det jeg først og fremst ser på som en fordel ved å bruke blogg er muligheten til å kunne bruke det man har lagret der også i ettertid av fullførelse på den aktuelle skolen. Lukkede LMS har man som regel kun tilgang til så lenge enn er eleven/student ved den aktuelle skolen. Etter endt tid har enn ikke lenger tilgang til informasjon enn selv har laget og lagret i f.eks Fronter.
Det gir også muligheter til skole- foreldre samarbeid, og annen samarbeid utenfor skolen.

Ved å bruke LMS derimot vil det være lettere å holde kontrollen og oversikten, men da er vi allerede inn på at dette at det er læreren som styrer, mens ved en åpen blogg vil kanskje elevene føle de eier det de lager på en annen måte, føle seg mer på hjemmebane. I Fronter og lignende vil det hovedsakelig være læreren som gir tilgang og redigerer. Det er skolens sted på nett.

En av fordelene ved å bruke ulike LMS kan være samarbeid innenfor de grenser som er satt. Det flyter ikke så mye ut som det kanskje kan gjøre på en åpen blogg.
Åpen blogg kan også være skremmende for mange elever, kanskje de vegrer seg mot å legg ut ting de har gjort og setter sperre kanskje på sin egen kreativitet. Dette kan jo variere veldig fra klasse til klasse, og hva slags holdninger som styrer i gruppa.

Det neste kan være da å tenke på hvordan brukes LMS systemer som f.eks Fronter av lærerene? Er det for å kun lagre filer og mappe levering? Er det noen form for videreutvikling av mappene og bruk av diskusjonsforumer osv… Hva skal til for at lærere bruker dette som et pedagogisk verktøy og ikke bare til å formidle informasjon og organisere innleveringer… (tanker som har dukket opp på tampen).

Kilder
Hjørdis Hjukse, (04.04.08) IKT i læring, forelesningskompendiet, Notodden

Ingen kommentarer: